Spinder Hawk 2

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 30 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Spinder Hawk 2 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,6

n******@g******** 21-11-2022

Bevalt erg goed, zou hem zo weer kopen

Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Fietsendrager al een jaar of 10 in bezit en gebruik. Ik gebruik hem regelmatig met 1 of 2 racefietsen erop, maar ook af en toe met een electrische fiets erop. Het geheel staat als een huis, mits je wel alles goed afstelt natuurlijk. Hij is een beetje zwaar, maar, imho, wel erg degelijk.
Bij het monteren op de trekhaak zorgen dat je de drager met een hand goed recht houdt, terwijl je met de andere de bout aandraait, dan blijft de drager gewoon mooi recht zitten. Inmiddels heb ik dit op meerdere auto's zo gedaan, zonder problemen en al vele duizenden kilometers mee gereden.

Daarnaast zorgen dat de gootjes goed uitlijnen met de wielen van je fiets. Als je dit goed doet, blijft de fiets vanzelf al staan, voordat je de frameklem erop hebt zitten. (En natuurlijk zorgen dat je de frameklem zo hoog mogelijk op de fiets zet, bij voorkeur op de zadelpen)

Enige onderhoud tot nu toe: paar keer een bout en wat lampjes vervangen.

Pluspunten

• Erg degelijk
  • Fietsen staan goed gefixeer en wiebelen niet

Minpunten

• Zwaar

h******@z******* 05-10-2022

zeer gevaarlijk en onbetrouwbaar

Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Op dinsdag 16 augustus 2022 reden wij op een binnenweg met zeer matige snelheid over een klein verkeersdrempeltje. Plotseling een knal waarna beide fietsen op het wegdek terecht kwamen. 1 fietswiel hing nog aan een riempje vast. De stang van de fietsendrager was totaal afgebroken. Niet op de lasnaad! maar gewoon op het metaal! Wij moeten er niet aan denken als dit gebeurd zou zijn op de snelweg! Bij informatie bij de ANWB winkel hoorden wij van een klant dat zij precies hetzelfde had meegemaakt! Wij hebben melding gemaakt bij de ANWB en hopelijk plaatsen zij het in hun blad de Autokampioen

j***********@h****** 31-08-2022

Ondeugdelijke fietsendrager

Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Zeer gevaarlijke fietsendrager. Gister op de snelweg de stang waar het frame mee vast zit afgebroken. De fietsen hingen aan de riempjes van de velgen. Snel naar de vluchtstrook gestuurd en gelukkig geholpen door een berger. Zeer gevaarlijk. had ook anders af kunnen lopen! Snap niet dat dit fietsenrek ooit goedgekeurd is.

Minpunten

• constructie is te licht

c**********@i********* 27-06-2022

Zeer gevaarlijk product

Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Vrijdag jl de spinder hawk fiets drager afgebroken . Afgebroken bij de bevestiging midden op de drager .gevolg : beide fietsen nog aan elkaar bevestigd midden op de A2 bij Utrecht.
Gelukkig is er niemand bovenop geknald.
Spinder geeft niet thuis.
Zegt dat deze niet meer gemaakt wordt .
Het is gewoon een ondeugdelijk product en zeer gevaarlijk.

j******@v********** 10-08-2021
  • Product gekregen

Ellende door Spinder

Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Leek super. Onderweg op de snelweg brak de framehouder van de drager. Fietsen dus plat. Goed geholpen door berger en wegenwacht. Ik dus nooit een Spinder meer

willem47 02-10-2012
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Meer dan een jaar in bezit en nu een keer of 4 gebruikt.
De verbinding op de trekhaak is redelijk, zit goed vast als je de bout heel stevig aandraaid, iets te los en hij zakt.
De vebinding aan het frame van de fiets is ***(vul hier een vies woord in),echt passen doet het nooit lekker, maar het zit wel vast, fietsen wiebelen vreselijk, niet echt leuk om te zien in de spiegel als je een drempel over rijdt.
Ik bind de fietsen extra vast aan de 5de deur met een spanband, dan gaat het beter.
De verlichting klopt niet, als ik richting aangeef, knipperen de lampen van de auto heel raar, als ik rem, gaat alle verlichting uit, ik rij er dus maar mee zonder de stekker er in.
Het enige voordeel??? Hij was lekker goedkoop.

Ardy1998 13-04-2012

---------- update review, 13-04-2012 ----------
Wat een waardeloos product. Heb hem na nog geen 3 jaar bij het vuinis kunnen zetten. Weliswaar werd deze drager tussen begin maart en begin november bijna wekelijks gebruikt, gemiddeld zo'n 100km per week en 1 of 2 maal per jaar een paar honder kilometers in de vakantie, maar uitsluitend over goede wegen. Nadat al heel snel het koppelstuk was afgescheurd, was ook de schroefdraad van de fietsstangen steeds weer binnen één seizoen dolgedraaid (uiteindelijk een eigen bout en moer aangebracht die wel bleven voldoen). Ook de goten waar de wielen in stonden trilden steeds los. De "gespen" waarin de rubbers werden vastgezet die de wielen moesten fixeren braken vaak. Uiteindelijk bleken ook de elektrische bekabeling en/of de stekker niet in orde. Regelmatig constateerden wij, dat bij gebruik van de richtingaanwijzers of de alarmlichten, dat dan alle velichting meeknipperde. Ook stond de achterste fiets altijd heel heftig te schudden, ondanks dat we die met 2 spanbanden aan de andere fiets hadden gefixeerd.
Heb nu een andere aangeschaft (van de ANWB Travel&Co, in 1 klik op je trekhaak!) Hoop ditmaal op meer degelijkheid en succes.

---------- 1e review, 10-08-2011 ----------
2 jaar in bezit. Erg teleurstellend. al na ca 900 km op goede nederlandse wegen brak de hele drager los van het koppelstuk aan de trekhaak. Wel binnen 1 wk gratis (garantie)een nieuw koppelstuk per post ontvangen (8,50 euro porto!). Binnen een half jaar was ook al een gesp van het bindrubber afgebroken. De buitenste fiets staat altijd hevig te "dansen". Drager is nallang niet meer recht op de trekhaak te bevestigen. Vervolgens zijn ook de draaiknoppen van de beide standers dolgedraaid en dus onbruikbaar geworden.(Vallen niet onder de garantie van 5 jaar!) Het schroefdraad op de bouten is nog wel oké. Daar draai ik nu met een ringsleutel maar 2 moeren op. Ik hoop dat hij de vakantie nog overleeft, maar daarna ga ik beslist op zoek naar een ander.

vermp0 12-04-2012
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Om de fietsen er niet af te laten glijden moet ik ze vastbinden met een riem. Op slot zetten en de bandjes om de wielen bieden onvoldoende stabiliteit. De stangen waar de wielen in staat en dus de fiets op rust buigen door. Ik heb gewoon 2 stadsfietsen van het merk Gazelle. Er is me al een keer een fiets half vanaf gevallen. Gelukkig weinig schade. Twee jaar lang zit ik al met angst of de fietsen er niet af zouden vallen of dat de stangen geheel doorbuigen. Ik heb er genoeg van. Ik ga nu een ander kopen.

Ardy 1998 13-04-2012

Het afglijden van de fietsen heeft te maken met het feit dat dan de wielgoten niet op de juiste maat/afstand zijn afgesteld. Dit luistert zéér nauw!

ben_marga 17-08-2011
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Mijn grootste probleem is dat de fietsen (en de drager) schuin achterover hangen. Ik heb een Renault Scenic met een afneembare trekhaak. Ik heb wel inmiddels een nieuwe bevestigingsplaat moeten aanschaffen, maar het probleem blijft: de fietsen hangen achterover. Hoewel het wellicht geen probleem is, vind ik het toch een raar gezicht en ben bang dat ze er een keer afvallen. Ik ga uitkijken naar een andere drager.

Famous 24-03-2012

Als dr drager erop zit dan met 1 hand vastdraaien en met de andere hand de drager horizontaal houden. Zit hij vast dan loslaten en verder vastdraaien vastdraaien.. Wij zijn zeer tevreden over de Hawk van Spinder

c. Spaans 09-08-2011
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Vorig jaar is de framebevestiging bout dol gedraaid
waarschijnlijk te vast gedraaid.
Ter plekke moeten slopen en nieuwe bout vervaardigd.
Geen leuke aankomst bij vakantie.
De drager (HAWK) is meer dan 10 jaar oud.Wordt per jaar 3/4 gebruikt.
De laaatste tijd staat hij scheef op de trekhaak.
(ergenis)
De fietesen staan niet erg vast.
Nadeel wibbelen.

hubair 04-02-2011
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Beste mensen ik snap jullie problemen niet. Ik ben uiterts tevreden over deze fietsdrager. Ik vervoer er regelmatig mijn mountainbikes mee. En nog geen enkel probleem ondervonden. Wel moet je alles goed monteren en de dragers waar de wielen op rusten goed afstellen op de maat van de fiets, want niet elke fiets heeft dezelfde maat...gelukkig maar. Doe je dit niet goed dan zal je fiets wel eens onder het rijden kunnen wiebelen.Gebruikers handleiding goed lezen.Het bevestigen op de kogel met de sleutel is geen probleem, goed vastzetten en vergrendelen en hij zit muurvast.Het kantelmechanisme werkt ook zoals het moet. Naar beneden kiepen en daarna weer omhoog met de handel en het zit weer als gegoten.Ik kan me best voorstellen dat zware fietsen van bijna 20 kg in nederland (drempelland)een beetje wiebelen maar dat heb je bij bijna alle fietsdragers.Mijn mountainbikes met hun brede banden passen in de sledes en zitten ook tijdens het rijden over drempels zeer stabiel. Ben uiterst tevreden.

ardy1998 02-09-2010

---------- update review 02-09-2010 ----------
Heb contact opgenomen met leverancier,Internetshop De Fietswinkel in Heerhugowaard. Kreeg telefonisch direct de toezegging dat dit nog onder de garantie viel. Was nog geen 2 jaar oud! Garantie is t/m 5 jaar. Werd binnen 1 week een nieuw bevestigingstuk, weliswaar tegen portokosten 7,50 euro, toegezonden na inlevering van het defecte onderdeel.
Het nieuwe deel is inderdaad verbeterd met een lasnaad helemaal 100% rondom. Hoop dat dit het wel gaat houden.

---------- oude review 12-08-2010 ----------
Wij kochten in mei vorig jaar nog het voorgaande model. Ben er helemaal niet tevreden over. De achterste fiets staat altijd heftig te schudden en het kantelgedeelte werkt in de praktijk zo goed als niet. Hebben dit na enkele moeizame pogingen dan ook maar niet meer gebruikt.
Auto (stationcar) bewust inpakken is veel efficiënter en veel minder vermoeiend.
Na 14 à 15 ritten (totaal ca.900 à 1000 km)uitsluitend over goede wegen in Nederland scheurde vorige week ineens het drager gedeelte los van het bevestigingstuk. Gelukkig bij thuiskomst precies voor de deur. Moet er niet aan denken als dit op de snelweg zou zijn gebeurd.
Bij nadere bestudering denk in op een zeer zwak punt in de constructie te zijn gestuit. Ik denk dit omdat ik bij de trekstangen en trekhaken van de containers bij mijn werkgever op exact hetzelfde probleem uitkwam. Wij konden dit oplossen door een smid er een extra verstevigingsplaat tussen te laten lassen.
Wie heeft dezelfde ervaring en hoe heeft u dit opgelost?
Graag reactie/oplossing.

J. Houwerzijl 01-09-2010
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Heb precies hetzelfde verhaal als beoordeling 6. De bevestigingsarm was geheel afgescheurd. Gelukkig tijdig ontdekt, anders had 1 fiets op de snelweg gelegen met alle gevolgen vandien. Onze drager is 5 jaar oud en wordt 5-6 keer per jaar gebruikt.
Hebben dit via ons aankooppunt bij Spinder gemeld. Reactie: Valt niet meer onder de garantie. Wij hadden op z'n minst verwacht, dat men dit zou onderzoeken. Kennelijk is dit geen eenmalige zaak zoals nu blijkt.

GWH 01-06-2010
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Inmiddels een paar keer gebruik gemaakt van deze fietsdrager. Tot op heden bevalt hij prima. De fietsen staan er goed vast op.

Het enige nadeel vind ik dat je een sleutel moet gebruiken om de drager vast te zetten.
Bij andere fietdendrager kun je soms een hendel overhalen en dat zit hij vast, maar goed deze zijn weer veel duurder.
Voor normaal gebruik is deze drager naar mijn idee prima.

Hallo ik ben Sjaak 08-09-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Alsnog besloten dat dit een goede drager is. Eerste indruk tijdens het zelf monteren was dat de gebruiksaanwijzing wat onduidelijk overkwam, wel aanduidingen met wat niet goed zou kunnen gaan,maar geen uitleg daarbij waarom e.e.a. zo te doen.
Bovendien iets gemakkelijke afwerking, sommige bouten zijn veel te lang, kunnen korter en dan liefst met een bolkopmoer afgemonteerd,zodoende minder kans op beschadigde handen,ook mooie vastdraai vleugelbouten, maar weer zo lang, en waarom niet gewoon een normale bout en moer, je fietst toch wel iedere keer op dezelfde fiets normaal gesproken, het voelt gewoon meer safe.
Het electradraad zou netter weggewerkt kunnen worden in de buis van de lichtbalk, ook is de omschrijving hoe de draden gemonteerd dienen te worden en dan ook nog even het nummerbord er in schuiven voor een a-technisch type martelend. Let wel, zelf ben ik niet een a-technisch type, maar wel secuur, hetgeen enige stress veroorzaakte met deze gebr. aanwijzing. Als dit alles negatief overkomt moet u beseffen dat dit geenszins de bedoeling is, slechts een ervaring mijnerzijds.
De stabiliteit van de fietsen tijdens het rijden is ronduit slecht, sorry, maar dit moest ik even kwijt.
We zijn sinds lang Tackx gewend, zowel dak als trekhaak, nooit enig gevoel van onveiligheid gehad, maar ik spreek over oudere typen, dus dat zegt niks meer. Wat wel iets zegt is het feit dat ik een ouwe man van 53 ben, gewend aan tweedehands dragers, geen enkel besef van alle vernieuwingen in de tijd.
(Van fietsdragers dus...)
Die Tackxen waren loodzwaar en superdegelijk, groots in hun stabiliteit, moeilijk op te bergen vanwege hun vaste stangenconstructie, lastig soms om de fietsen te plaatsen, EN DAAR KOMT IE, Het is best wel fijn als de drager neerklapbaar is, de draagarmen weg te vouwen, makkelijke en niet beschadigende klemmen om het frame, evt. met slot, meteen doen, in ieder geval op de straatkantfiets.
Het blijft gedurende een korte tijd spannend om de fietsen te zien bokken en deinen, maar dit kan bijna niet anders met een kantelbare drager, als echt alles perfect zou zijn zal deze drager misschien het dubbele moeten kosten, inderdaad belachelijk.
Hier moeten we het mee doen, een met kleine puntjes besmette drager, welke een eerste dragerkoper misschien niet eens zouden opvallen,maar het zij gezegd.
Mijn ervaring na stevig rijden is dat ondanks het beetje schommelen van de fietsen, ik ook eerlijk moet zeggen dat een nieuwe generatie is opgestaan, omtrent Spinder Hawk betreft kan ik slechts positief zijn, natuurlijk na het ontwennen van mijn ouderwetsigheid.
Gemeend advies, kopen, maar ook de slotjes erbij voor een goed gevoel.
Het zou ook wel goed zijn een gecertificeerd slot aan de drager te kunnen bevestigen, het kost toch wel wat zo'n systeem...
En deze is het waard, geloof me maar.
Nog wat tips, je kunt met bijv. isolatiebuis voor verwarmingspijp een opvulgootje maken om een malle band, wel een riempje extra graag, zo kan je ook je frame beschermen als je zekerheid wilt, er zijn zelfs mensen die riempjes om de handgrepen van de remmen spannen om zijdelingse beweging tegen te gaan, inderdaad wel slim , maar hoeveel zekeheid wil je, draag je een riem, wil je dan nog bretels erbij??
Ja, ik ben opeens modern geworden betreffende fietsdragers, ik ben blij!!!!

W en A 20-08-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Vorige maand gekocht en we zijn afgelopen weken naar Italië en Frankrijk geweest. Totaal 3600 km gereden. Ongeloofelijk dat hij alleen op de kogel rust en dan zo stabiel blijft (vooraf niet zeker van). Hij is makkelijk in de kofferbak op te bergen. Echt een aanrader.

F. Bergevoet 20-06-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Heb veel problemen met deze drager gehad. In de afgelopen 1,5 jaar ben ik nu aan de 2e frameklemhouder toe. De fietsen hangen scheef achter de auto, schommelen erg en stoten tegen elkaar (beschadigingen) en de houder buigt steeds verder door. De dealer kan het niet verklaren. Er staan gewoon 2 batavus fietsen op en het kantelen gebruik ik niet. De dealer heeft uit coulance de houder 2x kostenloos vervangen maar kan mij niet vertellen wat er fout gaat. Heb hem nu ingeruild voor een MovaNext. Wat een verademing en wat hebben die gasten er goed over nagedacht. Zonder gereedschap shnel en eenvoudig te monteren.

Harry en Tjitske 19-06-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Na veel wikken en wegen en reviews lezen, in maart 2008 de Spinder Hawk2 gekocht. Wat een goede keus! We gebruiken hem bijna elk weekend van april t/m september om in mooie gebieden te gaan fietsen. Ook veel langere ritten. We hebben deze drager dus al vele tientallen keren gebruikt. Hij is betrouwbaar en degelijk. Als we onderweg zijn, voelt het veilig, want de fietsen en de drager zelf zitten zeer degelijk bevestigd. Drager en fietsen zijn gemakkelijk en logisch te plaatsen. We kunnen deze geweldige drager aan iedereen aanbevelen!

TammoB 24-04-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Ik heb deze fietsendrager al jaren. Vele malen gebruikt en duizenden kilometers meegereden (vooral met Toyota Avensis Verso). Zowel met MTB, racefietsen, als gewone toerfietsen; soms zelfs met grotere kinderfietsen.
Werkt heel handig, snel en makkelijk te monteren. Kantelen ook heel handig, vooral onderweg als je bij een stop iets uit de auto wilt halen.

Jaap Koelewijn 10-03-2009
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Ik heb deze fietsendrager nu bijna 2 jaar het is een top ding. Makkelijk te monteren en de fietsen staan er perfekt op. En een voordeel is je kan hem zo weer in je koffer opbergen heeft weinig plaats nodig.

marcel.westelaken 30-12-2008
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Heb deze fietsendrager nu een goede maand.
Ben er zeer goed over te spreken. Monteren op de trekhaak zonder problemen en muurvast. Ook het monteren van de fietsen gaat goed.
Maar wel zorgen dat je de drager goed hebt afgesteld.
En de drager verliezen is gewoon onmogelijk!!
Had hiervoor een twinnyload, maar dan is deze fietsendrager echt een uitkomst.
Enige probleem wat ik er mee had is dat de riempjes te kort zijn voor MTB banden. Maar die heb ik vervangen voor universele stoffen banden.

J. Buizer 18-10-2008
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Wij gebruiken de Hawk heel intensief. Ieder weekend rijden we er wel een eind mee, en zomers gaat ie ook mee naar Oostenrijk. Vaak op de slaaptrein. We gebruiken de drager met een extra derde (kinder)fiets, in het extra hgootje van het hulpstuk daarvoor. Het rek zit erg stevig op de trekhaak. We hebben het rek nu denk ik 3 jaar en hebben wel al eens een draaiknop moeten vervangen: te vast aangedraaid. Wat helpt tegen teveel beweging van de fietsen (met name die op het derde gootje) is de handremmen vastzetten met kleine riempjes. de fiets staat dan muurvast.

Miss anja5 21-07-2008
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

heb de fietsendrager al zo'n 2 jaar.
nog nooit geen problemen gehad met de drager.
hebben inmiddels 2 elektrische fietsen gekocht.
wat de hawk met gemak aan kan.
maar bij navraag in de garage blijkt dat de kogeldruk van mijn trekhaak geen 70 kg aankan. en dat dit zelfs strafbaar is als je aangehouden wordt.
erg jammer want nu kan ik onze elektrische fietsen niet meenemen.
dus voor mensen met een kleinere auto let goed op wat de kogeldruk van uw auto is.

hans99 29-06-2008
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

Fietsdrager een paar weken geleden gekocht en zeer tevreden. Bevestiging is goed en stabiliteit ook dik in orde. Fietsen staan mooi stil en zakt ook niet scheef.

wibo 45 26-09-2007
Geschreven voor: Spinder Hawk 2

al ruim 10 jaar ,meerdere malen per jaar weg met 2 fietsen op mijn hawk ..... nog helemaal origineel , en ziet er nog uit als nieuw .